Home

Financiële begroting

Daarnaast zijn in deze begroting 2022 en de meerjarenraming 2023-2025 onder ontwikkelingen en actualisaties na kadernota nog enkele aanvullende onderwerpen opgenomen. Hieronder volgt een uiteenzetting van de onderwerpen:

  • Visie communicatie (programma 1)

In de raad van september 2021 heeft u een besluit genomen over de visie communicatie. De financiële uitwerking hiervan is zodoende meegenomen als ontwikkeling na kadernota. Deze ontwikkeling vindt u terug op programma 1. Het betreft hier een incidenteel nadeel van € 94.000 voor 2022.

  • Actualisatie urencalculaties en kostendekkendheid leges (diverse programma's)

In het kader van het jaarlijks samenstellen van de urencalculaties en het bepalen van de kostendekkendheid van leges is de beschikbare ambtelijke capaciteit op een juiste wijze toegeschreven naar de betreffende taakvelden. Dit is gebaseerd op de meest recente rijksnotities in de BBV. Het gevolg is dat binnen al de programma’s een verschuiving in ambtelijke uren heeft plaatsgevonden.
Daarnaast is de kostendekkendheid van leges geactualiseerd, wat heeft geresulteerd in een actualisatie van de legesopbrengsten en bijkomende kosten. Het effect op de financiële positie van deze twee onderwerpen bedraagt in totaliteit voor alle programma’s in deze begroting structureel € 152.000 nadelig in 2022 oplopend naar € 193.000 nadelig in 2025.
Bij de verschillende programma's ziet u per programma de financiële effecten terug.
Bij vooral programma 1 en 3 en algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien is sprake van grotere financiële afwijkingen.

Bij algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien is sprake van afgerond een voordeel van structureel € 108.000. Dit gaat vooral over een verlaging van de overhead als gevolg van het specifieker toerekenen van lasten naar deze taakvelden. Hierdoor zijn de ambtelijke lasten op de diverse programma's hoger geworden.

Voor programma 1 geldt een structureel nadelig effect van € 95.000 dat voor de helft bestaat uit meer ambtelijke lasten (mede als gevolg van een scherpere toedeling van de overhead, zoals hierboven aangegeven) en voor de andere helft door minder verwachte leges burgerzaken. Hierbij moet u onder meer denken aan het financiële effect van de 'rijbewijscyclus'. Vanaf 1 oktober 1986 is de geldigheidsduur van rijbewijzen van 5 jaar naar 10 jaar gebracht, waardoor er cycli ontstaan van 5 jaar waarin eerst minder rijbewijzen worden afgegeven en in de tweede cyclus juist meer. Vanaf 1 oktober 2021 start een cyclus van minder rijbewijzen.

Voor programma 3 is sprake van een complexere situatie. In totaliteit is sprake van een structureel nadelig effect van € 108.000 in 2022 oplopend naar € 149.000 in 2025. Enerzijds is sprake van een fors nadelig effect dat voortkomt uit minder verwachte leges van vooral grote bouwprojecten (zowel gebaseerd op aantallen als op bouwsommen) van afgerond € 140.000. Anderzijds worden meer ambtelijke uren toegerekend aan projecten waardoor de terugverdiencapaciteit is verhoogd met afgerond € 80.000. Als laatste is sprake van een nadelig financieel effect van de BTW constructie vanuit het GRP op onze financiële positie van  € 60.000 in 2022 oplopend naar € 80.000 in 2025. Met nog enkele andere kleine bijstelling is dus in totaal sprake van een nadelig effect van € 108.000 in 2022 oplopend naar € 149.000 in 2025.

Voor de overige programma's tezamen is sprake van een structureel nadeel van afgerond € 56.000. Zodoende komt u in totaliteit voor alle programma's uit op een nadelig effect van € 152.000 in 2022 oplopend naar € 193.000 in 2025 voor het onderdeel actualisatie urencalculaties en kostendekkendheid leges.

  • Actualisatie kapitaalgoederen (diverse programma's)

De jaarlijkse actualisatie van de kapitaalgoederen resulteert over het algemeen in kleine financiële bijstellingen per programma per jaar. Voor deze begroting heeft het totaaleffect van de actualisatie een licht voordeel opgeleverd dat oploopt tot een totaalbedrag over alle programma's van afgerond € 29.000 voordelig in 2025.

  • Actualisatie werkbegroting Avri IBOR (programma 3)

De werkbegroting 2022 van Avri IBOR is na de behandeling van de kadernota 2022 ontvangen en zodoende financieel uitgewerkt als ontwikkeling na kadernota. Het betreft hier een structureel nadeel van € 61.000.

  • Actualisatie grondexploitaties (programma 3 en 4)

De actualisatie van de grondexploitaties zoals uitgevoerd in de jaarrekening 2020 per 1-1-2021 is nu meerjarig verwerkt in deze begroting 2022 en meerjarenraming 2023-2025. In totaliteit is sprake van een meerjarig neutraal effect voor onze financiële positie.

  • Actualisatie financieringspositie (algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB en onvoorzien)

Naar aanleiding van bovenstaande diverse ontwikkelingen en actualisaties is de totaalfinanciering van de begroting geactualiseerd. De financiële effecten hiervan zijn opgenomen als ontwikkeling na kadernota. In totaliteit is sprake van een voordeel van € 250.000 in 2022 oplopend naar € 325.000 in 2025 en wordt voornamelijk veroorzaakt door een lagere rentetoerekening.

De financiële gevolgen van de effecten na de kadernota 2022-2025 zijn hieronder weergegeven.

Totaal ontwikkelingen en actualisaties 2022-2025 na kadernota

Begroting

Meerjarenraming

Bedragen x € 1.000,-

2022

2023

2024

2025

Ontwikkelingen en actualisaties na kadernota

Lasten

-833

815

-254

819

Baten

838

-1.041

89

-955

Geraamd resultaat ontwikkelingen en actualisaties na kadernota

5

-226

-165

-135

Deze pagina is gebouwd op 10/27/2021 13:46:44 met de export van 10/27/2021 11:42:19