Home

Financiële begroting

Schommelingen in bestaand beleid

Jaarschijven 2022-2023
De lasten dalen in 2023 ten opzichte van 2022 met afgerond € 1,1 miljoen. De grootste verschillen  (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:

  • Lasten dalen met € 150.000 rond toezicht en handhaving van Wabo en Omgevingswet. Maar voor dit onderdeel is onder het nieuwe beleid gevraagd om de middelen vanaf 2023 structureel beschikbaar te stellen,
  • Lasten dalen met € 150.000 rond grondexploitaties niet-bedrijventerreinen. Dit moet u uiteraard in relatie zien met de daling van de baten. Per saldo is het effect op de financiële positie van deze afwijking budgettair neutraal,
  • Lasten dalen met € 425.000 als het gaat om grondexploitaties bedrijventerreinen. Dit kunt u uiteraard in relatie zien met de daling van de baten. Per saldo is het effect op de financiële positie van deze afwijking budgettair neutraal,
  • Lasten dalen met € 300.000 voor het jeugdbudget zorg in natura. Het gaat hoofdzakelijk om het effect van de meerjarige taakstelling die u vorig jaar heeft besloten.
  • Lasten stijgen met € 200.000 als gevolg van het cumulatieve effect van de stelpost indexeringen,
  • Lasten dalen met € 275.000, waarvan de oorzaak ligt in overige kleine ontwikkelingen.

De baten dalen in 2023 ten opzichte van 2022 met afgerond € 0,8 miljoen. De grootste verschillen  (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:

  • Baten dalen met € 150.000, waarvan de oorzaak ligt in de grondexploitaties niet zijnde de bedrijventerreinen,
  • Baten dalen met € 425.000, waarvan de oorzaak ligt in de grondexploitaties zijnde de bedrijventerreinen,
  • De baten stijgen met € 700.000, waarvan de oorzaak ligt in een hogere algemene uitkering,
  • Baten dalen met € 900.000 als gevolg van een lagere onttrekking uit de algemene reserve om  incidentele uitgaven te dekken,
  • Baten dalen met € 25.000, waarvan de oorzaak ligt in overige kleine ontwikkelingen.

Jaarschijven 2023-2024
De lasten dalen in 2024 ten opzichte van 2023 met afgerond € 0,8 miljoen. De grootste verschillen  (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:

  • Lasten stijgen met € 150.000 rond grondexploitaties niet-bedrijventerreinen. Dit moet u uiteraard in relatie zien met de daling van de baten. Per saldo is het effect op de financiële positie van deze afwijking budgettair neutraal,
  • Lasten dalen met € 500.000 met betrekking tot grondexploitaties bedrijventerreinen. Dit kunt u uiteraard in relatie zien met de daling van de baten. Per saldo is het effect op de financiële positie van deze afwijking budgettair neutraal,
  • Lasten dalen met € 350.000 van het jeugdbudget zorg in natura. Dit gaat hoofdzakelijk om het effect van de meerjarige taakstelling die u vorig jaar heeft besloten.
  • Lasten stijgen met € 200.000 als gevolg van het cumulatieve effect van de stelpost indexeringen,
  • Lasten dalen met  € 250.000 als gevolg van een lagere dotatie aan de reserve ruimtelijke investeringen,
  • Lasten dalen met € 50.000, waarvan de oorzaak ligt in overige kleine ontwikkelingen.

De baten dalen in 2024 ten opzichte van 2023 met afgerond € 0,1 miljoen. De grootste verschillen  (> € 100.000) worden hieronder toegelicht:

  • Baten stijgen met € 150.000, waarvan de oorzaak ligt in de grondexploitaties niet zijnde de bedrijventerreinen,
  • Baten dalen met € 500.000, waarvan de oorzaak ligt in de grondexploitaties zijnde de bedrijventerreinen,
  • De baten stijgen met € 600.000, waarvan de oorzaak ligt in een hogere algemene uitkering,
  • Baten dalen met € 250.000 als gevolg van een lagere onttrekking uit de reserve bovenwijkse voorziening,
  • Baten dalen met € 100.000, waarvan de oorzaak ligt in overige kleine ontwikkelingen.

Jaarschijven 2024-2025
De lasten en baten binnen het bestaand beleid van jaarschijf 2025 zijn nagenoeg gelijk aan de lasten en baten van jaarschijf 2024. Er is geen sprake van noemenswaardige verschillen.

Deze pagina is gebouwd op 10/27/2021 13:46:44 met de export van 10/27/2021 11:42:19