Verbonden partijen
Nr. | Verbonden Partijen | Bijdrage | Bijdrage | Risico | Risico | |
---|---|---|---|---|---|---|
2022 | 2021 | inschatting 2022 | inschatting 2021 | |||
1 | Veiligheidsregio Gelderland-Zuid | GR | 1.714.000 | 1.675.000 | 63.000 | 58.000 |
2 | Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) | GR | 1.326.000 | 1.272.000 | 86.000 | 71.000 |
3 | Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland | GR | 214.000 | 214.000 | - | - |
4 | AVRI | GR | - | - | 515.000 | 484.000 |
5 | Omgevingsdienst Rivierenland | GR | 1.909.000 | 1.834.000 | - | - |
6 | Regionaal archief Rivierenland | GR | 271.000 | 266.000 | - | - |
7 | Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal | GR | - | - | - | - |
8 | Werkzaak Rivierenland | GR | 172.000 | 182.000 | 14.000 | 34.000 |
9 | Industrieschap Medel | GR | - | - | - | - |
10 | Casterhoven | Venn | - | - | 200.000 | 810.000 |
11 | Waterbedrijf Vitens N.V. | Venn | - | - | - | - |
12 | N.V. Bank Nederlandse Gemeenten | Venn | - | - | - | - |
13 | Uitvoeringsorg. Breedbandnetwerk Rivierenland | GR | - | - | - | - |
5.606.000 | 5.443.000 | 878.000 | 1.457.000 |
Risico’s verbonden partijen
De gemeente heeft te maken met verbonden partijen zoals de gemeenschappelijke regelingen waaraan wij deelnemen. Daarnaast zijn er externe partijen, waarbij de gemeente via het aandelenbezit risico’s kan lopen. Bij deze laatste partijen gaat het om schommelingen in de waarde van de aandelen of het dividend. Bij risico’s van een verbonden partij gaat het in hoofdzaak om financiële en bestuurlijke risico’s, die mede verband houden met de structuur, organisatie en bedrijfsvoering van een verbonden partij. Het risico is per verbonden partij bepaald met oog voor het beleid dat de gemeenschappelijke regeling zelf voert op het gebied van weerstandsvermogen en risicomanagement. De gemeenschappelijke regeling moet zelf aan risicomanagement doen en de eigen risico’s voldoende afdekken. Als dat niet het geval is, moeten de gemeenten het niet afgedekte deel compenseren. De uitkomst en toelichting hierop zijn in de paragraaf verbonden partijen per gemeenschappelijke regeling vermeld.
Uit de tabel blijkt dat het bij een vijftal gemeenschappelijke regelingen nodig is, dat de gemeente een deel van de risico’s afdekt. Via de zienswijzen, die worden ingediend op de begrotingen en jaarverslagen, worden deze gemeenschappelijke regelingen dringend verzocht de weerstandscapaciteit op voldoende hoogte te brengen. De risico’s rond Industrieschap Medel en Casterhoven worden hierna afzonderlijk toegelicht.
Industrieschap Medel
De ontwikkeling van Medel brengt financiële risico’s met zich mee. De meest risicovolle onderdelen zijn in een rekenprogramma ingevoerd. Op basis van de uitkomsten zijn de scenario’s uitgewerkt en in de grondexploitaties van 2021 verwerkt. De berekende risico’s kunnen binnen de totale grondexploitatie van Medel ruimschoots worden afgedekt door de verwachte positieve resultaten. Zodoende is geen aanvullend risico opgenomen.
Casterhoven
Bij het bepalen van de risico’s is gebruik gemaakt van de laatst vastgestelde grondexploitatie door de aandeelhouders. Dit is de grondexploitatie van 1 juli 2019 (v 1.2). Er is in 2020 geen nieuwe geactualiseerd grondexploitatie vastgesteld door de aandeelhouders. Op basis van het berekende worst case scenario van de uitvoering van deze bijgewerkte GREX is begin 2021 een risico bepaald van € 200.000. Deze risicoschatting is fors lager dan vorig jaar. Toen bedroeg het risicobedrag € 810.000. Deze forse daling is voor het grootste deel te verklaren doordat het bestemmingsplan voor fase 7, de laatste fase in bouwplan Casterhoven, onherroepelijk is geworden. Hierdoor is er geen publiekrechtelijke beperking meer om het plan af te kunnen ronden.
De impact van het risico over de vertraging in de looptijd is iets gestegen omdat de kans dat dit risico zich voordoet groter wordt geacht, vooral vanwege de corona-pandemie.