Omgevingsdienst Rivierenland
Welke beleidsdoelstellingen gaat de verbonden partij voor ons bereiken en wat gaat de verbonden partij hiervoor doen? |
---|
Een gezonde, veilige, leefbare en duurzame leefomgeving (overeenkomstig de door het Algemeen Bestuur vastgestelde Programmabegroting 2022 van de Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)).
De ODR voert voor de gemeenten in de Regio Rivierenland vergunningsverlenings-, toezichts- en handhavingstaken uit op het gebied van het omgevingsrecht (Wabo, Wro). Dit doet zij met als doel een duurzame en veilige leefomgeving waarin burgers en bedrijven goed kunnen wonen, werken en leven. De uitvoering vindt plaats via een jaarlijks door het college vast te stellen werkprogramma en overeenkomstig het regionale VTH-beleidskader:
Vergunningverlening
Afhandelen van aanvragen omgevingsvergunningen binnen de wettelijke termijnen en het beoordelen van meldingen op juistheid en volledigheid.
Toezicht en handhaving
Een zodanige naleving van de wettelijke voorschriften, dat gezondheid, veiligheid, leefbaarheid en duurzaamheid zo goed mogelijk worden bevorderd.
Advisering
Het geven van goed advies op het gebied van geluid, bodem, flora en fauna, monumenten, archeologie en externe veiligheid. Het afhandelen van handhavings-, bezwaar- en beroepszaken. Dit gebeurt in lijn met het regionale VTH uitvoeringsbeleid, binnen de gestelde termijnen en volgens de kwaliteitsafspraken. Het uitvoeren van administratieve processen en informatievoorziening.
Stelseltaken/ketentoezicht
Voldoen aan de kwaliteitscriteria voor de aanpak van milieucriminaliteit (samenwerking met het Openbaar Ministerie) en ketentoezicht (asbest- en grondstromen, afval en afvalstromen). De Gelderse uitvoering van ketentoezicht samen met de zeven Gelderse omgevingsdiensten en de ketenpartners landelijk op de kaart zetten.
Hoofdthema's 2022
2022 wordt het jaar van de Omgevingswet en de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. De afgelopen jaren heeft de ODR zich samen met de gemeenten voorbereid op de invoering hiervan. 2022 (waarschijnlijk per 1 juli) wordt het jaar waarin deze wetten in de praktijk moeten worden toegepast.
Verder staan 'partnerschap' en 'dienstverlening' centraal in 2022, waarbij aandacht wordt besteed aan:
- nog betere dienstverlening;
- verbinden van uitvoering en beleid;
- aantrekkelijke werkgever zijn;
- sensitiviteit ontwikkelen;
- relaties intensiveren;
- gelijk speelveld – iedereen gelijk behandelen;
- kwaliteit als basis;
- kennis ontwikkelen;
- innoveren.
Ontwikkelingen? |
---|
Naast bovengenoemde hoofdthema's spelen, ook overeenkomstig de vastgestelde Programmabegroting 2022, onder andere de volgende ontwikkelingen:
Bedrijfsvoering
Personeel en Organisatie
In 2022 blijft er aandacht voor de arbeidsmarkt. De ODR zet zich in om goede medewerkers aan te trekken en te behouden.
Kwaliteit
Het steeds verbeteren van de producten en diensten wordt ook in 2022 voortgezet. Hierbij dient het kwaliteitsbeleidsplan als uitgangspunt.
Juridische zaken
- de verdere inbedding en borging van de AVG / privacy binnen de organisatie blijft van belang en krijgt blijvend aandacht;
- het doel is verder om het aantal klachten (gegrond en ongegrond) op hetzelfde niveau te houden als de voorgaande jaren.
Klanttevredenheid
De ODR blijft meten hoe tevreden de klant is. Ze streeft in 2022 naar een tevredenheid van minstens 82%.