Programmaplan

Algemene dekkingsmiddelen, overhead, VPB, onvoorzien

Nieuw beleid, ontwikkelingen, ambities en heroverwegingen conform kadernota

Taakveld algemene uitkering gemeentefonds (voordeel € 1.229.000 voor 2022, voordeel € 122.000 voor 2023, nadeel € 13.000 voor 2024 en voordeel € 698.000 voor 2025)

Op dit taakveld vindt u het effect terug van de financiële uitwerking van de meicirculaire 2021. Het betreft voor 2022 een toename van € 29.000, voor 2023 een afname van € 128.000, voor 2024 een afname van € 263.000 en voor 2025 een toename van € 448.000. Uiteraard dient u de mutaties van de toe- en afname meerjarig in samenhang te zien met de bijstelling van budgetten van de diverse taakvelden en programma's. Hierover bent u in een bijlage van de kadernota 2022 uitvoerig geïnformeerd.

Aanvullend is bij de kadernota 2022 aangegeven dat meerjarig een stelpost te ontvangen algemene uitkering is opgenomen in overleg met de toezichthouder van de Provincie Gelderland. Dit betreft een bedrag van incidenteel € 1,2 miljoen voor 2022 als bij de septembercirculaire 2021 extra te ontvangen middelen voor de jeugdzorg. En vanaf 2023 structureel een bedrag van € 250.000 extra te ontvangen algemene uitkering als het effect van de nieuwe verdeling van het gemeentefonds.

Bij de totstandkoming van deze begroting 2022 was het financieel effect van de septembercirculaire 2021 nog niet bekend. Daarover wordt u apart geïnformeerd met een raadsinformatiebrief.

Taakveld overige baten en lasten (nadeel € 40.000 voor 2022, voordeel € 63.000 voor 2023, voordeel € 213.000 voor 2024 en voordeel € 113.000 voor 2025)

Stelpost prijsstijging (nadeel € 140.000 in 2022 oplopend naar € 340.000 in 2025)
Als onderdeel van de uitwerking van de meicirculaire 2021 is de stelpost prijsstijging als onderdeel van dit taakveld bijgewerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de bijlage in de kadernota 2022.

Taakstelling realistisch ramen (voordeel structureel € 100.000)
Bij de kadernota 2022 bent u geïnformeerd over het opnemen van een taakstelling van het (nog) realistischer ramen van de exploitatiebegroting. Hiervoor is een stelpost van structureel € 100.000 vanaf 2022 opgenomen. Via tussentijdse rapportages (bestuursrapportages) houden we u op de hoogte van de stand van zaken over de mate waarin de stelpost gerealiseerd is.

Taakstelling Avri (voordeel structureel van € 100.000 in 2023 oplopend naar € 300.000 in 2025)
Bij de kadernota 2022 bent u geïnformeerd over een efficiëntere inzet van Avri in het beheer van de openbare ruimte. Dit gaat naar verwachting een besparing opleveren van € 100.000 in 2023, oplopend naar € 200.000 in 2024 en structureel € 300.000 vanaf 2025.

Taakstelling subsidies (voordeel structureel van € 3.000 in 2023 en € 53.000 vanaf 2024)
Bij de kadernota 2022 bent u geïnformeerd over een taakstelling op subsidies van € 100.000 voor 2023 en vanaf 2024 structureel een bedrag van € 150.000. De in de bijlage van de kadernota 2022 in groen opgenomen kolom voorgestelde heroverwegingen op subsidies zijn in deze begroting verwerkt met een bedrag van € 97.000 structureel vanaf 2023. Zodoende resteert er nog een taakstelling van € 3.000 voor 2023 en vanaf 2024 een structurele taakstelling van € 53.000 op subsidies.

Taakveld belastingen overig (voordeel structureel € 50.000 vanaf 2023)
In de Kadernota is de volgende opdracht opgenomen:
Op basis van recente inzichten hebben wij de indruk dat de inning en afdracht van toeristenbelasting aangescherpt kan worden. Daarom onderzoeken wij in 2022 of dit daadwerkelijk kan en wat ervoor nodig is om dit te kunnen realiseren: welke afspraken met toeristische ondernemers moeten worden gemaakt, hoe kan de inning versterkt worden en wat is er nodig aan handhaving, mocht dat aan de orde zijn.

Uit een eerste QuickScan over de heroverweging blijkt dat er meer onderzoek nodig is. Aanleiding voor deze heroverweging zijn de vele arbeidsmigranten die tijdelijk in onze gemeente verblijven en gebruik maken van de verblijfsaccommodaties en/of andere gemeentelijke voorzieningen. Toeristenbelasting wordt geheven voor degenen die “verblijf houden met overnachting binnen onze gemeente tegen een vergoeding, als die niet als ingezeten in onze gemeente is ingeschreven”. Onze inspanningen de afgelopen jaren hebben reeds geleid tot een toename van het aantal inschrijvingen als ingezetene. Hiervoor ontvangen wij via de algemene uitkering een vergoeding per persoon. In ons nader onderzoek in 2022 zullen we deze heroverweging dan ook in een bredere context bekijken dan alleen de vergoeding voor personen die tijdelijk in onze gemeente verblijven. Daarnaast wordt onderzocht of een meer intensieve handhaving op de toeristenbelasting meer zou kunnen opleveren.

Taakveld overhead (nadeel € 374.000 voor 2022, nadeel € 363.000 voor 2023, nadeel € 377.000 voor 2024 en nadeel € 472.000 voor 2025)

Informatiebeleidsplan (nadeel € 383.000 voor 2022, nadeel € 396.000 voor 2023, nadeel € 410.000 voor 2024 en nadeel € 425.000 voor 2025).
Informatie wordt steeds belangrijker, ook voor onze gemeente. Ons college wil tijdig gebruik maken van technologische ontwikkelingen om onze dienstverlening aan inwoners en bedrijven blijvend op een goed niveau te houden. Door het slimmer en efficiënter inrichten van onze systemen vergroten we de mogelijkheid van selfservice voor de inwoners en bedrijven. Zodoende bent u bij de kadernota 2022 geïnformeerd over extra noodzakelijke structurele middelen met een bedrag van € 280.000 vanaf 2022 voor het informatiebeleidsplan.

Aanvullend zijn via de meicirculaire 2021 incidentele en structurele middelen beschikbaar gesteld voor de Wet open overheid. Deze middelen zijn vooralsnog gealloceerd binnen het informatiebeleidsplan voor ontwikkeling van de Wet open overheid. Het betreft een nadeel van € 103.000 voor 2022, € 116.000 voor 2023, € 130.000 voor 2024 en vanaf 2025 € 145.000.

Stelpost loonstijging (nadeel € 40.000 oplopend naar € 120.000 in 2025)
Als onderdeel van de uitwerking van de meicirculaire 2021 is de stelpost loonstijging als onderdeel van dit taakveld bijgewerkt. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de bijlage in de kadernota 2022.

Taakstelling ambtelijke organisatie (voordeel structureel € 50.000)
In de Begroting 2021-2024 heeft uw raad besloten tot een taakstelling op de ambtelijke organisatie van € 100.000. Deze is per 2021 geëffectueerd. Hierover stellen we u voor om vanaf 2022 een aanvullende besparing op de ambtelijke organisatie op te leggen, structureel met ingang van 2022 voor een bedrag van € 50.000. Daarbij denken we voor de realisatie van deze besparing voor het grootste deel aan het verminderen van het budget voor de personele vervanging van leden van de Ondernemingsraad en het budget voor reiskosten. De resterende besparing kan worden behaald door meer efficiëntie in inkoopprocessen en het gebruik van ICT-applicaties, het nóg kritischer omgaan met abonnementen, het verminderen van de reiskostenvergoeding voor medewerkers en het grootschaliger aanbesteden van telecommunicatiemiddelen en printapparatuur.

Taakstelling digitale dienstverlening (voordeel structureel € 24.000 vanaf 2023)
Bij de kadernota 2022 bent u geïnformeerd over het opnemen van een taakstelling van het nog meer digitaliseren van onze dienstverlening. Dit gaat naar verwachting een besparing opleveren van € 24.000 vanaf 2023.

Overige kleine verschillen binnen taakveld overhead (nadeel structureel € 1.000)

Heroverwegingen
In deze begroting zijn de bij de kadernota 2022-2025 voorgestelde heroverwegingen per programma weggezet. Voor een verdere onderbouwing en hoe wij denken deze heroverwegingen te gaan realiseren verwijzen wij u naar het kopje 'Heroverwegingen' dat aan de twee W-vragen per programma is toegevoegd.

Deze pagina is gebouwd op 10/27/2021 13:46:44 met de export van 10/27/2021 11:42:19