Regio Rivierenland
Welke beleidsdoelstellingen gaat de verbonden partij voor ons bereiken en wat gaat de verbonden partij hiervoor doen? |
---|
Mobiliteit
Goede bereikbaarheid van, naar en in de regio is een randvoorwaarde voor de economische groei en ontwikkeling van Rivierenland. De bereikbaarheid, veiligheid en doorstroming op de snelwegen A2 en A15 staan onder druk. Dit geldt net zo voor de provinciale en lokale wegen. Regionaal is het van belang om samen te werken aan de bereikbaarheid en te zorgen voor samenhang van regionale mobiliteitsvraagstukken. Dit geeft de lobby richting Rijk en provincie meer kracht. Wij dragen jaarlijks € 1,- per inwoner bij aan het regionale Mobiliteitsfonds. De inzet is: robuuste, duurzame en slimme bereikbaarheid van de regio.
In 2019 is het Uitvoeringsplan Mobiliteit vastgesteld, een doorlopend programma dat inzet op dat robuuste, duurzame en slimme netwerk. Op basis daarvan werken we regionaal onder meer aan projecten zoals de A15 en de verbreding A2 (Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport). Daarnaast proberen we via de regionale samenwerking (zoals Position Paper Spoor 2.0) de bereikbaarheid met het OV zoveel mogelijk te behouden.
Veerverbindingen
Met Regio Rivierenland en VNG Gelderland overleggen we over de financiële toekomstbestendigheid van de veerverbindingen, nu de provincie Gelderland een terugtrekkende beweging maakt voor de subsidiëring van het Verenfonds. Meer hierover is opgenomen onder thema 3.5 Mobiliteit, in programma 3 Fysieke leefomgeving.
Breedband
De gezamenlijke ambitie van Regio Rivierenland is om een 100% dekkend open breedbandnetwerk te realiseren. Zie hierover meer bij Begrotingsprogramma 4.
Economie en Logistiek
Vanaf 2022 dragen wij jaarlijks € 2,- per inwoner bij aan het Regionaal Stimuleringsfonds, de opvolger van het Regionaal Investerings Fonds (RIF). Subsidieaanvragen bij het RIF kunnen gaan over een van de drie regionale (economische) speerpunten of een combinatie van speerpunten.
Recreatie en toerisme
Ondersteunen van Bureau Toerisme Rivierenland met een jaarlijkse bijdrage van € 1,06 per inwoner en hierover met het BTR jaarlijkse prestatieafspraken maken. BTR zet 20 uur dienstverlening specifiek voor Neder-Betuwe in.
Agribusiness
Faciliteren van Greenport Gelderland met een jaarlijkse financiële bijdrage en zitting nemen in de Stuurgroep en Projectgroep Laanboompact.
Regionale profilering, lobby en versterking
Werken aan de profilering, lobby en branding van de Fruitdelta Rivierenland in overeenstemming met het Regionaal Economisch Ambitiedocument 2022-2025, dat medio 2021 ter vaststelling is voorgelegd aan de gemeenteraden in Rivierenland.
Duurzame energie
Erop richten om in 2030 55% van de regionaal verbruikte energie lokaal en duurzaam op te wekken en het gebruik van fossiele brandstoffen te verminderen, zoals opgenomen in de Regionale Energiestrategie (RES 1.0).
Ontwikkelingen? |
---|
Intensivering samenwerking rondom ruimtelijke kwaliteit
In 2021 hebben de portefeuillehouders Ruimte geconstateerd dat het belangrijk is meer regionaal af te stemmen rondom de aanpak van het stikstofvraagstuk. Activiteiten in de ene gemeente hebben immers effecten in andere gemeenten. Onderling kan geprofiteerd worden van stikstofruimte die elders ontstaat in de regio. Ook is het belangrijk om gezamenlijk op te trekken in de Gelderse stikstofaanpak. Daarom heeft Regio Rivierenland als proef enkele overleggen georganiseerd. De uitkomst van die proef was dat het overleg succesvol is en gebruikt kan worden om andere ruimtelijke vraagstukken te behandelen, zoals de ruimtelijke effecten van duurzame energie, spuitzonering in de fruit- en boomteelt en de gebiedsagenda. De integrale aanpak bevordert dat er oplossingen over de eigen gemeentegrenzen en tussen verschillende domeinen worden gevonden. De gemeenten overleggen daarom tot eind 2022 intensiever over deze ruimtelijke vraagstukken.
Inkoopproces Wmo en Jeugd
In 2021 is de nieuwe regionale inkoopstrategie met bijbehorende uitgangspunten vastgesteld. Het regionale inkoopproces Wmo en Jeugd loopt tot en met 2022, de nieuwe contracten gaan in
per 1 januari 2023. Meer hierover is opgenomen in thema 5.1 (Zorg voor wie het echt nodig heeft en budget sociaal domein) onder begrotingsprogramma 5.
Inburgering
In 2022 treedt naar verwachting de Wet inburgering in werking. Gelet op de schaalgrootte werken gemeenten in Rivierenland samen aan de voorbereiding en uitvoering van de wet. Meer hierover is opgenomen onder thema 5.2 (Maatschappelijke participatie - Iedereen doet mee) in begrotingsprogramma 5.
Gebiedsagenda
In 2021 is Regio Rivierenland op verzoek van de provincie gestart met het opstellen van een Strategische Gebiedsagenda, die de opgaven van de Pentahelix van overheden, ondernemers, inwoners, organisaties en onderwijsinstellingen aan elkaar verbindt. De Gebiedsagenda gaat over het sneller en breder realiseren van doelstellingen als brede welvaart, een duurzame economie en een goede leefomgeving.
Na de start van de Gebiedsagenda 1.0 in 2021 is het de bedoeling deze in 2022 door te ontwikkelen naar een Gebiedsagenda 2.0. Daarin wordt de monitoring van de doelstellingen met een dashboard uitgewerkt net als financiën (benutting van provinciale, Europese en andere geldbronnen) en de doorontwikkeling van een regionale governance die past bij de opgaven waarvoor de regio staat en die recht doet aan de Pentahelix-samenwerking.