Programmaplan

Programma 1 Bestuur en dienstverlening

Thema's

1.1 Communicatie

1.1 Communicatie

Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

Een optimaal ingerichte website als communicatief sterk middel om zoveel mogelijk inwoners snel op weg te helpen, juist ook op het vlak van de zorg voor onze inwoners (sociaal domein)

  • Een modern ingerichte website, klantgericht, toegankelijk en gebruiksvriendelijk.

Tijdige en proactieve communicatie met inwoners, maatschappelijke organisaties en ondernemers

  • Vaststellen van een nieuw communicatiebeleidsplan, waarbij de raad in de kaderstelling van het beleid wordt betrokken.
  • Optimaliseren van openingstijden van het Klantcontactcentrum (KCC) vanaf 2020.

De begroting en jaarrekening zijn digitaal eenvoudig toegankelijk en begrijpelijk voor inwoners

  • Digitaal ontsluiten van de begroting en jaarrekening (LIAS).

Ontwikkelingen?

Communicatie
Uw Raad heeft in september 2021 de Visie op communicatie en participatie vastgesteld. Er is daarbij budget beschikbaar gesteld om een eigen online participatieplatform te gaan ontwikkelen. Hiermee kunnen we inwoners rechtstreeks bereiken en vooral betrekken bij beleidsontwikkelingen en lopende en aanstaande projecten. Dit zien we als een basisplatform van waaruit we onze participatie professioneler en meer gestructureerd vorm kunnen geven en waarmee we steeds meer inwoners overzichtelijk mee kunnen nemen in de opgaven in hun omgeving. Dit platform zou ook kunnen worden ingezet voor burgerinitiatieven. Hiermee bieden we een service en platform om mensen te bereiken. In 2022 gaan we hier verder vorm aangeven.

Vanaf augustus 2021 is onze vernieuwde website live gegaan. De website is een stuk publieksvriendelijker.

Openingstijden Gemeentewinkel
Door de huidige financiële situatie (zie daarvoor ook de heroverweging die is opgenomen onder 7. Algemene dekkingsmiddelen en onvoorzien) en de nieuwe inzichten die de corona crisis met zich meebrengt, houden wij de openingstijden opnieuw tegen het licht. We bekijken onder meer welke mogelijkheden er zijn om via herschikking van de openingstijden tot besparing te komen zonder afbreuk te doen aan het niveau van dienstverlening. Daarvoor gebruiken wij data uit het NVVB dashboard en organiseren wij een klanttevredenheidsonderzoek.

1.2 Een gezonde organisatie

1.2 Een gezonde organisatie

Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

Een gezonde en professionele organisatiecultuur

  • Werken aan een compacte en efficiënte organisatie.
  • Werken aan een gezonde bestuurs- en organisatiecultuur, waarin professioneel, open, klant- en resultaatgericht wordt samengewerkt.

Ontwikkelingen?

Er gebeurt veel in de samenleving. De corona pandemie heeft een grote invloed op onze inwoners, bedrijven en instellingen. Ook zijn er veel andere ontwikkelingen, bijvoorbeeld in het fysieke en sociaal domein en/of op financieel vlak. Dit vraagt van het bestuur en de organisatie een passend optreden. Voor 2022 hebben we het voornemen om binnen de organisatie verder te gaan met het vergroten van onze wendbaarheid. Zodoende kunnen we onze dienstverlening continu afstemmen op snel veranderende omstandigheden. Ook willen we extra inzetten op verbinding tussen beleidsterreinen en tussen gemeente en maatschappij. Het werken aan verdere wendbaarheid en verbinding doen we in het traject ‘doorontwikkeling van de organisatie’, waarover meer is opgenomen in paragraaf 7 Bedrijfsvoering.

1.3 Intergemeentelijke en regionale samenwerking

1.3 Intergemeentelijke en regionale samenwerking

Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

Gemeente Neder-Betuwe blijft zelfstandig en is voorloper bij het ontwikkelen en benutten van kansen in de regio

  • Met effectiever en efficiënter samenwerken met andere gemeenten kunnen we onze gezamenlijke lokale ambities bereiken, kosten besparen, kwetsbaarheid verder verminderen en expertise benutten.

Ontwikkelingen?

Regionale samenwerking is en blijft belangrijk, zeker ook omdat de regio steeds vaker de rol heeft van spin in het web tussen overheden, bedrijven, kennisinstellingen en inwoners. De interacties op regionaal niveau vragen om een goede coördinatie en sturing. De uitdagingen voor gemeenten - en dus voor Neder-Betuwe - zijn soms groot en overstijgen vaak de gemeentegrenzen.

Door samen te werken willen wij onze daadkracht en bestuurlijke slagkracht vergroten en samen onze lokale doelen en ambities realiseren. Bovendien blijken regionale versterking en profilering van groot belang voor de economische weerbaarheid, het vestigingsklimaat en een veerkrachtige arbeidsmarkt. Waar besluitvorming in de regio aan de orde is, sturen we adequaat op deze processen en ontwikkelingen. Dat is immers een belangrijke voorwaarde om de democratische legitimiteit te waarborgen.

In deze begroting vindt u samenwerking - vooral op de schaal van Rivierenland - op tientallen plaatsen terug. Zo is 2022 het tweede jaar waarin trainees uit het regionale traineeprogramma de gemeentelijke organisaties versterken, maar ook het jaar waarin verdere gezamenlijke stappen worden gezet rondom de huisvesting van arbeidsmigranten, de invoering van de Wet inburgering, verbetering van de contractering van instellingen voor jeugdbescherming en de regionale integrale aanpak van laaggeletterdheid.

Op diverse beleidsterreinen en taken werken we daarnaast via verbonden partijen samen met andere gemeenten. Deze verbonden partijen, zoals Avri, GGD en Regio Rivierenland zijn ieder meer gedetailleerd beschreven in de respectievelijke begrotingsprogramma's en in paragraaf 5 Verbonden Partijen.

1.4 Optimaal benutten (subsidie)gelden

1.4 Optimaal benutten (subsidie)gelden

Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

Optimaal benutten van subsidiegelden van hogere overheden, bedrijven en overige instellingen

  • Zo vroeg mogelijk in beeld brengen van mogelijke subsidiabele projecten.
  • Inzetten van partijkanalen en regionale afstemming voor lobbytrajecten.
  • Tijdig bij wensen betrekken van de gemeenteraad.

Ontwikkelingen?

Financiële stromen moeten optimaal ten goede komen aan onze gemeente en/of inwoners. Dit betekent dat we bij onze projecten in een vroegtijdig stadium de mogelijkheden voor subsidies in beeld brengen. Daarmee is een eerste stap gezet, waarna het zaak is deze te verzilveren. Naast lobby bij provincie, Rijk en/of Europa vraag dit dat wij per project de meest efficiënte aanvliegroute bekijken. Zowel de lobbylijnen via de partijen als de regionale afstemming zijn daarbij relevant. Voor een optimaal verloop is het tijdig betrekken van de gemeenteraad vanzelfsprekend.

In 2021 hebben we geïnventariseerd of het mogelijk is om gezamenlijk met regiogemeenten een subsidieadviseur in te zetten. Dat blijkt op dit moment niet haalbaar. Daarom hebben wij het voornemen om per 2022 zelfstandig een subsidie-adviseur in te schakelen, waarmee we beogen subsidiemogelijkheden nog effectiever en efficiënter te benutten.

1.5 Procedures en vergunningen

1.5 Procedures en vergunningen

Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

Alleen noodzakelijke regels en verordeningen handhaven

  • Deregulering.
  • Continue ontwikkeling van de efficiëntie van procedures.
  • Actualiseren van beleid.

Ontwikkelingen?

Regels en procedures zijn geen doel op zich, maar blijven een middel om onze doelen en wensen te realiseren. Dit betekent dat we continu bezig zijn met het zo efficiënt mogelijk inrichten van onze procedures om burgers, bedrijven en instellingen zo min mogelijk (administratieve) last te laten ervaren. Periodiek houden we onze procedures tegen het licht om onnodige verspilling voor zowel de aanvrager als de ambtelijke organisatie uit te filteren.

Naar verwachting treedt medio 2022 de Omgevingswet in werking. Die vervangt een groot aantal landelijke wetten en regelingen, maar brengt ook weer nieuwe regels met zich mee, zoals vier nieuwe Algemene Maatregelen van Bestuur. We actualiseren daarom (grondslagen en verwijzingen in) onze eigen regelgeving, zodat die ook onder de Omgevingswet geldig blijven. De geactualiseerde regelgeving leggen we in de loop van 2022 aan uw raad voor.

1.6 Stedenband

1.6 Stedenband

Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

Stedenband met een agrarische gemeente buiten Nederland

  • Onderzoeken van mogelijkheden voor een stedenband met een agrarische gemeenschap.

Ontwikkelingen?

Om een goede en solide stedenband op te bouwen is het belangrijk om met de samenleving op te trekken. Voor samenwerking met een agrarische gemeenschap is deelname van onze ondernemers in de laanboomsector logisch. Tree Centre Opheusden (TCO) heeft eerder aangegeven nu geen prioriteit te geven aan het opzetten van een stedenband. Aangezien samenwerking met ondernemers voor het college essentieel is, wordt nu niet actief gewerkt aan het opzetten van een stedenband.

Wij blijven ons inzetten voor profilering van de laanboomsector in Neder-Betuwe en samenwerking met de sector, het onderwijs en andere overheden. Uiteraard wordt hierin ook samengewerkt en kennis uitgewisseld met partners binnen en buiten Nederland. Mocht er in de toekomst vanuit de ondernemers alsnog commitment ontstaan, dan zullen wij uiteraard meewerken aan de opzet van een stedenband met een agrarische gemeenschap.

Hierna wordt bij de heroverwegingen ingegaan op het voornemen geen budget meer te begroten voor de bestaande stedenband met Pępowo.

Deze pagina is gebouwd op 10/27/2021 13:46:44 met de export van 10/27/2021 11:42:19