Overige ontwikkelingen
Gemeenten worden in 2022 verantwoordelijk voor Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang
De transitie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang is uitgesteld tot 1 januari 2022, de oorspronkelijke datum was 1 januari 2020.
Inmiddels hebben de VNG en het ministerie over Beschermd Wonen een akkoord bereikt, waarvan de kern is:
- In tien jaar tijd een gefaseerde invoering van het objectieve financiële verdeelmodel voor beschermd wonen;
- In die tien jaar gefaseerde uitvoering van de door-decentralisatie beschermd wonen;
- Vanaf 2023 wordt een deel van de middelen voor het eerst objectief verdeeld;
- De centrumgemeenten blijven verantwoordelijk voor bestaande cliënten, nieuwe cliënten worden de verantwoordelijkheid van alle gemeenten;
- Over de eventuele door-decentralisatie van de Maatschappelijke Opvang naar alle gemeenten wordt op basis van een evaluatie over vier jaar een beslissing genomen.
Op 30 juni 2021 is het ‘Regioplan Beschermd Wonen, regio Nijmegen en Rivierenland’ vastgesteld. In dit regioplan wordt nader invulling gegeven aan de transitie beschermd wonen, zoals: de regiogemeenten blijven op het schaalniveau van Gelderland-Zuid samenwerken, Tiel en Nijmegen blijven de centrumlocaties voor opvangvoorzieningen, er komt één centrale toegang voor beschermd wonen en maatschappelijke opvang èn ambulantisering van de zorg: het gestelde doel is 30% in 2022 tot 50% in 2032.
Doorontwikkeling regionale samenwerking inkoop Wmo en Jeugd
Er zijn verschillende ontwikkelingen die de regionale samenwerking op het gebied van inkoop Wmo en Jeugd beïnvloeden. De nieuwe inkoopstrategie is al in paragraaf 5.1 genoemd bij de ontwikkelingen. Verder wordt er hard gewerkt aan een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de betrokken gemeenten op het gebied van de inkoop Wmo en Jeugd. Dit vraagt ook een nieuwe dienstverleningsovereenkomst met een uitvoeringsorganisatie. Op dit moment is dat Regio Rivierenland. Het is aannemelijk dat zij de uitvoeringsorganisatie blijven. Dit is op dit moment nog niet besloten, wordt uitgewerkt en krijgt in 2022 verder vorm. Op 1 januari 2023 moet dit van start gaan.
De jeugdzorg in Nederland is erg in beweging. Er komt een nieuwe Jeugdwet die begin 2023 in werking moet treden. Dit wetsvoorstel ziet toe op het verbeteren van randvoorwaarden opdat de nodige zorg voor jeugdigen beschikbaar is. Het betreft het versterken van opdrachtgeverschap van gemeenten door regionale samenwerking, versterken van het opdrachtnemerschap en goed bestuur van aanbieders en het versterken van inzicht in en toezicht op het stelsel van zorg voor jeugdigen. Dit zijn ontwikkelingen die van invloed kunnen zijn op ons eigen beleid, onze capaciteit en zelfs onze gemeentelijke organisatie. Wij volgen deze ontwikkelingen daarom op de voet en daar waar mogelijk houden we hier rekening mee bij de ontwikkelingen in onze regionale samenwerking.
Nationaal Programma Onderwijs (NPO) om corona achterstanden in te halen
Zowel gemeenten als het onderwijs krijgen de schooljaren 2021-2022 en 2022-2023
middelen vanuit het rijk om onderwijsvertragingen in te halen die kinderen hebben opgelopen tijdens de coronapandemie. Het gaat om achterstanden op cognitief, executief, sociaal en emotioneel vlak. Wij nemen in samenwerking met schoolbesturen, kinderopvangorganisaties en eventuele andere lokale partijen maatregelen die aansluiten op de behoeften van kinderen en op de interventies die scholen al toepassen.
De middelen worden beschikbaar gesteld vanuit het Nationaal Programma Onderwijs (NPO). In de periode 1 augustus 2021 t/m 31 juli 2023 krijgen wij circa € 556.000 uitgekeerd. In september 2021 hebben wij kaders gesteld waaraan de besteding van de middelen moet voldoen. Naast de voorwaarden vanuit de landelijke regeling staan daarin de leidende principes van de Integrale Beleidsnota Sociaal Domein 2021 - 2024 centraal.
Doorontwikkeling onafhankelijke cliëntondersteuning
In 2021 zijn we aangesloten bij het landelijke 'koplopertraject' voor de doorontwikkeling van de functie van onafhankelijke cliëntondersteuning binnen het Sociaal Domein. Voor dit traject heeft het Rijk aan ons een bedrag van € 252.000 beschikbaar gesteld.
In dit traject wordt samengewerkt met de professionele aanbieders van onafhankelijke cliëntondersteuning, Welzijn Rivierstroom en de Adviesraad Sociaal Domein. Met deze partijen is gezamenlijk de ambitie voor het project bepaald. Hierin is opgenomen dat de onafhankelijke cliëntondersteuning laagdrempelig beschikbaar is voor onze inwoners en een bijdrage levert aan het vinden van de juiste ondersteuning. Er wordt op 4 thema's gewerkt aan het bereiken van de ambitie: vergroten van het bereik en de bekendheid van de onafhankelijke cliëntondersteuning, het ontwikkelen van informele cliëntondersteuning, het verbeteren van de onderlinge samenwerking en het verhogen van de kwaliteit van de ondersteuning.
De beschikbare middelen zijn deels in 2021 ingezet en in 2022 wordt gewerkt naar een afronding. Hierbij is ook aandacht voor de borging van het resultaat na afloop van het project.