Programmaplan

Programma 2 Openbare orde en veiligheid

Thema's

2.1 Hulpdiensten

2.1 Hulpdiensten

Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

Adequate brandweerzorg, crisisbeheersing en rampenbestrijding

  • Actualiseren van regionale rampen– en incidentbestrijdingsplannen. Dit doen we door deel te nemen in de werkgroep planvorming van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ).
  • Up to date houden van de kennis en vaardigheden van de gemeentelijke crisisorganisatie. Dit gebeurt door het oefenen van de lokale crisisorganisatie (of onderdelen) om de kennis en vaardigheden op peil te houden.

De hulpdiensten voldoen aan de normen voor de opkomsttijden

  • Het toetsen van de behaalde resultaten (opkomsttijden) gebeurt door het opvragen en bespreken van tussentijdse rapportages.

Ontwikkelingen?

Evaluatie Wet veiligheidsregio's
De Evaluatiecommissie Wet veiligheidsregio's heeft in 2020 onderzocht in hoeverre de Wet veiligheidsregio's (Wvr) bijdraagt aan de beheersing van risico's voor burgers. Daarnaast is ook gekeken hoe de aanpak van crises aansluit op nieuwe trends in crises, crisisbeheersing en brandweerzorg. Voor de onderdelen crisisbeheersing en brandweerzorg is een aantal adviezen opgesteld. Er is nog geen duidelijkheid in hoeverre de adviezen worden overgenomen en/of tot aanpassingen van de wet gaan leiden.
Het evaluatierapport met adviezen is verstuurd naar de Tweede Kamer. De minister van Veiligheid en Justitie heeft een beleidsreactie op de evaluatie gegeven. Als de Tweede Kamer besluit tot een wetgevingstraject kan het proces ongeveer 2 à 3 jaar duren.
De VRGZ houdt rekening met gevolgen voor de organisatie van de veiligheidsregio's en de wijze van samenwerking met gemeenten.

Taakdifferentiatie brandweer
In opdracht van het Veiligheidsberaad en de minister van Justitie en Veiligheid werkt de Denktank Taakdifferentiatie Brandweer aan een toekomstbestendige vrijwillige brandweer. In werkzaamheden en vakbekwaamheid zijn vrijwilligers namelijk gelijk aan beroeps brandweermensen, maar in aanstelling is dit niet het geval. Volgens Europese wet- en regelgeving mag dit niet. De denktank heeft de opdracht gekregen om tot een denkrichting te komen, waarbij vrijwilligheid behouden blijft. Besluitvorming over dit onderwerp stond gepland voor december 2020. Vanwege COVID-19 zijn onderzoek en proces vertraagd. De besluitvorming is nu uitgesteld tot er een nieuw kabinet geformeerd is.  

2.2 Openbare orde en veiligheid

2.2 Openbare orde en veiligheid

Wat willen we bereiken en wat gaan we ervoor doen?

Een veilige gemeente dankzij een integrale aanpak

  • De kadernota Veiligheid 2019-2022 en het jaarplan veiligheid uitvoeren. Daarbij ligt de focus op de inzet van preventiemaatregelen en op beleidsontwikkeling van actuele prioriteiten op het gebied van de aanpak van ondermijning. Op casusniveau wordt met betrokken partners een passende aanpak voorbereid om overlast en/of verdere problematiek tegen te gaan.

Afname ondermijnende criminaliteit

  • Bespreken van casuïstiek in het intergemeentelijk projectbureau (aanpak van ondermijningscriminaliteit in de regio Gelderland-Zuid). Voorbeelden zijn: adresfraude, hennepteelt, illegale handel, zorgfraude, etc. Indien noodzakelijk een plan van aanpak opstellen om tot concrete acties over te kunnen gaan. Denk aan de inzet van een integrale handhavingsactie waarbij alle vergunningen worden gecontroleerd of aan een huisbezoek bij vermoedens van bijvoorbeeld adresfraude.
  • Verhoging van gericht toezicht op straat, uitgevoerd door diverse veiligheidspartners zoals BOA's, politie en overige toezichthouders.
  • Bewustzijnsvergroting bij inwoners, ondernemers en bezoekers door hen mee te nemen in de actuele problematiek en ze te stimuleren signalen te melden.

Afname vandalisme

  • Inzetten op het doen van aangifte van alle vernielingen van gemeentelijke eigendommen. Als de dader bekend is, verhaalt de gemeente de schade.

Afname van alcoholgebruik en -misbruik, drugsgebruik en drugshandel

  • Aanpakken van drugsproductie en –handel door het uitvoeren van het beleid op grond van artikel 13b Opiumwet en het Regionaal hennepconvenant.
  • Aanbieden van preventie/voorlichtingslessen aan VO scholen inzake alcohol, roken en blowen.
  • Inzetten van een medewerker van IrisZorg voor gerichte persoonlijke hulpverlening bij verslavingsproblematiek.
  • Inzetten op de uitwerking van het Preventie- en Handhavingsplan uitvoering Drank- en Horecawet (per 1-7-2021 Alcoholwet) 2018-2022. Hierbij worden jaarlijks terugkerende educatie, voorlichting en de organisatie van toezicht/handhaving ingezet.

Ontwikkelingen?

Op landelijk niveau is het aantal incidenten op het gebied van cybercrime toegenomen.
Dit vraagt om meer bewustzijnsbevordering bij inwoners om zo slachtoffers te voorkomen.
Sinds 2020 wordt hier actief op ingezet met diverse preventiecampagnes. Toch is de verwachting dat cybercrime de komende jaren steeds verder zal toenemen. De omvang van de impact van cybercrime wordt steeds groter en om die reden wordt samen met de veiligheidspartners de invulling van de aanpak verbreed. Bewustwording en het vergroten van weerbaarheid onder de verschillende doelgroepen zoals ouderen, jongeren en ondernemers, krijgen daarbij de prioriteit.

Deze pagina is gebouwd op 10/27/2021 13:46:44 met de export van 10/27/2021 11:42:19