Nr. | Naam partij | Website | Relatie programma |
---|---|---|---|
1 | Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ) | Fysieke leefomgeving | |
(Gemeenschappelijke regeling) | |||
2 | Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) | WMO, jeugdzorg en participatiewet | |
(Gemeenschappelijke regeling) | |||
3 | Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland | Bestuur en dienstverlening | |
(Gemeenschappelijke regeling) | |||
4 | Afvalverwijdering Rivierenland (Avri) | Fysieke leefomgeving | |
(Gemeenschappelijke regeling) | |||
5 | Omgevingsdienst Rivierenland (ODR) | Fysieke leefomgeving | |
(Gemeenschappelijke regeling) | |||
6 | Regionaal archief Rivierenland | Overhead VPB onvoorzien | |
(Gemeenschappelijke regeling) | |||
7 | Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal | Economie | |
(Gemeenschappelijke regeling) | |||
8 | Werkzaak Rivierenland | WMO, jeugdzorg en participatiewet | |
(Gemeenschappelijke regeling) | |||
9 | Industrieschap Medel | Economie | |
(Gemeenschappelijke regeling) | |||
10 | Casterhoven | Fysieke leefomgeving | |
(Publiek-private samenwerking) | |||
11 | Waterbedrijf Vitens N.V. | Economie | |
(Vennootschap (BV, NV)) | |||
12 | N.V. Bank Nederlandse Gemeenten | Overhead VPB onvoorzien | |
(Vennootschap (BV, NV)) | |||
13 | Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland | Economie | |
(Gemeenschappelijke regeling) |
- 1. Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
1. Veiligheidsregio Gelderland-Zuid (VRGZ)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Burgemeester
Vestigingsplaats : NijmegenFinancieel belang
De kosten van de Veiligheidsregio Gelderland-Zuid worden gedragen door bijdragen van het Rijk, de provincie, zorgverzekeraars en gemeenten. De verdeling van de kosten, die voor rekening komen van de deelnemende gemeenten, zijn voor 50% gebaseerd op historische kosten en voor 50% op de rijksbijdrage per gemeente via het gemeentefonds.
De totale bijdrage van de deelnemende gemeenten, die in de begroting 2022 van de VRGZ is opgenomen, bedraagt € 42.351.736 waarvan de gemeentelijke bijdrage van Neder-Betuwe
€ 1.714.010 bedraagt.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
7.007.000
3.285.000
Vreemd vermogen
68.824.000
64.335.000
Totaal vermogen
75.831.000
67.620.000
Exploitatieresultaat:
3.722.000 positief
398.000 neg.
Risico's en weerstandscapaciteit
Om de risico’s te hanteren, zijn normen ontwikkeld voor het benodigde weerstandsvermogen. Voor het programma Crisis en Rampenbestrijding (C&R) gaat dit om 5% van de omzet of € 2.635.000. De stand van de algemene reserve C&R op 1-1-2022 bedraagt naar verwachting € 2.551.000. De reserve voldoet bijna aan de bestuurlijke norm van 5%. Hiermee komt de weerstandsratio (uitgaande van het normbedrag) op 0,6 en is onvoldoende.Echter het totaal aan gekwantificeerde risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing gaat om een bedrag van afgerond € 3.978.000. Zodoende is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s van € 1.427.000 (€ 3.978.000 - € 2.551.000). Dit betekent dat er in de begroting van Neder-Betuwe rekening gehouden moet worden met een extra risico. Het tekort van € 1.427.000 afgezet tegen de verhouding van het aantal inwoners, betekent voor Neder-Betuwe een extra risicoreservering van afgerond € 63.000. Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij verbonden partijen in deze begroting.
- 2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelderland-Zuid
2. Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Gelderland-Zuid
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een collegelid
Vestigingsplaats: NijmegenFinancieel belang:
Het totaal van alle gemeentelijke bijdragen voor uniforme taken op basis van inwoneraantal en van facturen en facultatieve taken bedraagt voor 2022 conform de programmabegroting 2022 (versie 2.0) van de GGD € 31.192.328. Voor Neder-Betuwe komt de gemeentelijke bijdrage uit op € 1.325.527. Hiervan is € 1.220.967 voor uniforme taken op basis van inwoneraantal en op basis van facturen en € 104.560 voor facultatieve taken.
De totale gemeentelijke bijdrage voor Neder-Betuwe voor 2022 valt daarmee lager uit dan het bedrag dat was opgenomen in de conceptbegroting 2022 GGD Gelderland-Zuid, die is behandeld in de raadsvergadering van 10 juni 2021. Dit komt doordat er bij de AB-vergadering van GGD Gelderland-Zuid van 1 juli 2021 is besloten om de conceptbegroting 2022 vast te stellen conform onze ingediende zienswijze.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
1.992.000
1.290.000
Vreemd vermogen
24.929.000
5.481.000
Totaal vermogen
26.921.000
6.771.000
Exploitatieresultaat:
760.000 positief
41.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Op basis van de notitie 'Risicomanagement, voorzieningen en weerstandsvermogen' van de GGD is de streefwaarde van het weerstandsvermogen bij de begroting GGD 2022 bepaald op € 1.067.000. De normwaarde wordt bepaald zoals opgenomen in de genoemde notitie:- € 1.000 per medewerker;
- 0,5% van opgenomen gelden in verband met renterisico’s;
- 1% van de totale uitgaven;
- 3% van de inkomsten, met uitzondering van inwonersbijdrage en factuurbijdrage uniforme taken.
Het saldo van de algemene reserve ligt voor 2022 naar verwachting boven de norm van 5%. Verwacht saldo van de algemene reserve ultimo 2022 is naar verwachting € 1.545.000.
Hiermee komt de weerstandsratio (uitgaande van de streefwaarde van € 1.067.000) op 0,3 en is onvoldoende.
Echter het totaal aan gekwantificeerde risico’s in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing beloopt een bedrag van afgerond € 3.500.000. Zodoende is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s van € 1.955.000 (€ 3.500.000 - € 1.545.000). Dit betekent dat er in de begroting van Neder-Betuwe rekening gehouden moet worden met een extra risico. Het tekort van € 1.955.000 afgezet tegen de verhouding van het aantal inwoners betekent voor Neder-Betuwe een extra risicoreservering van afgerond € 86.000.
Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij verbonden partijen in deze begroting. - 3. Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
3. Gemeenschappelijke regeling Regio Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats : TielFinancieel belang :
De bijdragen van de aangesloten gemeenten zijn grotendeels gebaseerd op het inwoneraantal. Voor 2022 geldt een bijdrage per inwoner van € 8,96. De gemeenten dragen in totaal in 2022
€ 2.228.832 bij aan de Regio Rivierenland. Dat is een stijging van 2,2% (of € 0,19 per inwoner) ten opzichte van de begroting 2021. Dit betekent dat de gemeentelijke bijdrage van de gemeente Neder-Betuwe vanaf 2022 neerkomt op een bijdrage van € 221.000.Daarnaast draagt de gemeente bij aan taken die Regio Rivierenland via dienstverleningsovereenkomsten uitvoert voor Neder-Betuwe (contract gestuurde dienstverlening). Deze overeenkomsten worden buiten deze begroting afgerekend. In 2022 werken we met Regio Rivierenland aan meer inzicht in en grip op deze dienstverleningsovereenkomsten.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
2.927.000
3.085.000
Vreemd vermogen
2.106.000
2.365.000
Totaal vermogen
5.033.000
5.450.000
Exploitatieresultaat:
304.000 positief
61.000 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Regio Rivierenland is een gemeenschappelijke regeling (GR) die taken uitvoert in opdracht van acht gemeenten. Het weerstandsvermogen van de regio wordt enerzijds gevormd door dat van de afzonderlijke gemeenten. Maar de GR is op grond van wettelijke voorschriften ook zelf verplicht voorzieningen te vormen voor kwantificeerbare risico’s, verplichtingen en verliezen. Daarnaast is het wenselijk om voor bepaalde activiteiten een reserve te hebben om te voorkomen dat bedrijfsresultaten en onvoorziene omstandigheden grote afwijkingen veroorzaken in de jaarlijks geraamde gemeentelijke bijdragen en tarieven.Regio Rivierenland concludeert dat de eigen weerstandscapaciteit voldoende is om de risico’s die ze loopt op te vangen. De gemeente hoeft hiervoor geen aanvullende maatregelen te treffen.
In de Begroting 2022 van Regio Rivierenland zijn er nog wel drie ontwikkelingen met name genoemd.
- Bij de contract gestuurde dienstverlening werken we met dienstverleningsovereenkomsten met Regio Rivierenland. Aan het werken met dergelijke contacten zijn (altijd) financiële risico's verbonden. De Regio heeft een risicoreserve Contract gestuurde dienstverlening voor het opvangen van die risico's en eventuele tekorten.
- Regio Rivierenland is namens de regiogemeenten verantwoordelijk voor de organisatie van het regionale vervoersysteem Versis. Per 1 januari valt de provincie Gelderland weg als opdrachtgever voor Versis. Daardoor is een gecombineerde en efficiënte planning en uitvoering van de ritten minder goed mogelijk. Bovendien is er tot 2024 sprake van een geleidelijke afbouw van de provinciale subsidie op het Wmo-vervoer. Hierdoor krijgen gemeenten in 2022 te maken met een toename van de kosten binnen Versis.
- Voor de uitvoering van het vervoer zijn overeenkomsten gesloten met een regiecentrale en een aantal vervoerders. Hierin kunnen financiële risico’s optreden bij een eventueel faillissement van een van de partijen of als er onenigheid zou ontstaan tussen opdrachtgever en uitvoerende ondernemers. Tot slot kunnen er financiële risico's zijn op het gebied van personele verplichtingen als de uitvoering van Versis door de Regio wordt beëindigd. De gevolgen van financiële risico's en tekorten kunnen worden gefinancierd vanuit de risicoreserve Contract gestuurde dienstverlening.
In het verleden is een integrale inventarisatie van de financiële risico's uitgevoerd bij het Regiokantoor van Regio Rivierenland. Daarbij is een koppeling gelegd met de saldi van reserves en voorzieningen om de risico's te kunnen dekken. De in de balans opgenomen algemene reserve van € 474.000 wordt voldoende geacht voor het afdekken van de financiële risico's.
In aanvulling op de uitgevoerde risico-inventarisatie bij het Regiokantoor is een vervolgonderzoek uitgevoerd gericht op frauderisico's. Uitkomst van dat onderzoek is dat er voldoende controle- en beheersingsmaatregelen functioneren binnen het Regiokantoor. De frauderisico's worden als 'laag' gekwalificeerd.
- 4. AVRI
4. AVRI
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een collegelid
Vestigingsplaats: GeldermalsenFinancieel belang:
Uit de begroting GR Avri 2022 blijkt een verhoging van de afvalstoffenheffing per 2022 met gemiddeld € 14 naar € 311. De definitieve vaststelling van de tarieven afvalstoffenheffing 2022 vindt eind 2021 plaats.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
550.000
1.150.000
Vreemd vermogen
45.142.000
46.282.000
Totaal vermogen
45.692.000
47.432.000
Exploitatieresultaat:
0
Risico's en weerstandscapaciteit
Het weerstandsvermogen van Avri is ruim onvoldoende om alle risico's te dekken. Dit betekent dat de kans bestaat dat de deelnemende gemeenten moeten bijbetalen als de risico's zich echt voordoen.De gemeente Neder-Betuwe dient zelf in de begroting 2022 onder de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing een reservering te maken ter dekking van deze risico's.
Het risicoprofiel van Avri daalt naar verwachting per 2022 naar € 7 mln. Avri verwacht een verdere daling van de risico's rondom de vervuiling van grondstoffen als gevolg van het programma GRIP.
Maar er dienen zich ook nieuwe onzekerheden aan, zoals de CO 2 -heffing en de aanbestedingen van nieuwe contracten met afvalverwerkers. Een groot risico in het totale risicoprofiel van Avri is de overdracht van stortplaats (€ 4,9 mln). De verwachting van Avri is dat de opbouw van het weerstandsvermogen hiervoor bij de overdracht in 2034 voldoende is. Dit betekent voor Neder-Betuwe een extra risicoreservering van afgerond € 515.000. Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij verbonden partijen in deze begroting.
- 5. Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
5. Omgevingsdienst Rivierenland (ODR)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een collegelid
Vestigingsplaats: TielFinancieel belang:
De jaarlijkse gemeentelijke bijdrage aan de ODR is bedoeld voor het uitvoeren van vergunningverlenings-, advies- en toezicht-/handhavingstaken op het gebied van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo). Ook wordt de bijdrage ingezet voor stelseltaken en het ketentoezicht, die in het Gelders Stelsel (provincie breed) worden uitgevoerd. De totale deelnemersbijdrage, opgenomen in de begroting ODR 2022, is € 18.870.500. De gemeentelijke bijdrage Neder-Betuwe is € 1.908.870. Hierin is het Werkprogramma ODR 2022 (feitelijk verwachte werkzaamheden en middelen) nog niet verwerkt. Dit werkprogramma komt zoals afgesproken in de Dienstverleningsovereenkomst (DVO) eind 2021 ter beschikking. Eventuele financiële gevolgen van het Werkprogramma ODR 2022 worden daarna verwerkt in het eerstvolgende planning & control document.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
2.587.907
1.428.159
Vreemd vermogen
5.202.993
5.728.222
Totaal vermogen
7.790.900
7.156.381
Exploitatieresultaat:
1.269.227 positief
321.321 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Risico’s en weerstandscapaciteit
Het weerstandsvermogen bedraagt 1,00 (waardering C, voldoende). Het totaal aan becijferde risico’s gaat om een bedrag van € 724.635. De aanwezige weerstandscapaciteit betreft een totaalbedrag van € 727.550. Hiermee zijn de risico’s afgedekt. - 6. Regionaal Archief Rivierenland (RAR)
6. Regionaal Archief Rivierenland (RAR)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een collegelid
Vestigingsplaats: TielFinancieel belang:
De kosten van het Regionaal Archief Rivierenland worden grotendeels gedragen door bijdragen van de deelnemende gemeenten en van Waterschap Rivierenland. De verdeling van de algemene en specifieke kosten, die gemaakt worden voor de deelnemende gemeenten, gebeurt naar evenredigheid van het aantal inwoners.
In de begroting van het RAR over 2022 is een totale gemeentelijke bijdrage opgenomen van
€ 2.518.738 waaraan Neder-Betuwe een bedrag van € 270.977 levert.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
498.786
534.855
Vreemd vermogen
8.512.353
8.787.980
Totaal vermogen
9.011.139
9.322.835
Exploitatieresultaat:
116.877 positief
137.419 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
De hoogte van de verhouding van het weerstandsvermogen is door het Algemeen Bestuur in 2014 vastgesteld op minimaal 1,0. Medio 2017 heeft het Algemeen Bestuur de Update 2017 Risicomanagement & Weerstandsvermogen vastgesteld, waarbij de minimale norm van 1,0 is gehandhaafd. Op basis van de actuele cijfers bedraagt het normbedrag van de gewenste weerstandscapaciteit € 202.000. Voor 2021 en 2022 wordt een werkelijke weerstandscapaciteit verwacht van € 326.646, zodat sprake is van een weerstandsverhouding van 1,55. Hiermee zijn alle risico’s van het RAR afgedekt en is geen aanvullende risicoafdekking nodig vanuit de gemeenten. - 7. Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
7. Recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur : Een collegelid
Vestigingsplaats: Kerk-AvezaathFinancieel belang:
De provincie en gemeenten hebben in het kader van de verzelfstandiging in 1999 (bij het ontstaan van de B.V. Recreatiemaatschappij Rivierengebied met de handelsnaam Uit®waarde) hun bijdragen in de exploitatietekorten afgekocht. Uitgangspunt is dat de nieuwe organisatie zichzelf moet bedruipen. De gemeente Neder-Betuwe heeft in 2008 voor de laatste keer een afkoopsom betaald (€ 158.000) aan recreatieschap Nederrijn, Lek en Waal en levert sinds 2009 geen financiële bijdrage meer.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
0
0
Vreemd vermogen
6.853
6.853
Totaal vermogen
6.853
6.853
Exploitatieresultaat:
0
Risico's en weerstandscapaciteit
Geen. - 8. Werkzaak Rivierenland
8. Werkzaak Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Een collegelid
Vestigingsplaats: TielFinancieel belang:
Voor Werkzaak Rivierenland is in de begroting van Neder-Betuwe rekening gehouden met een bijdrage om het totale bedrijfsvoeringsresultaat te dekken. Voor 2022 betreft de totale bijdrage € 1.229.800. In 2022 wordt op basis van de meicirculaire 2021 verwacht, dat hier een rijksvergoeding van € 1.058.200 tegenover staat. Een deel van deze rijksvergoeding wordt gebruikt als dekking van salariskosten voor medewerkers van Sociale Werkvoorziening (SW), die in dienst zijn bij Scalabor (het voormalige Presikhaaf).
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
5.504.731
1.798.076
Vreemd vermogen
34.792.159
18.212.587
Totaal vermogen
40.296.890
20.010.663
Exploitatieresultaat:
3.476.263 positief
292.258 neg.
Risico's en weerstandscapaciteit
Het beleid voor de vorming van het weerstandsvermogen komt overeen met artikel 30 van de gemeenschappelijke regeling. Dit bepaalt dat tot een plafond van 3% van de jaarlijkse exploitatielasten mag worden toegevoegd aan het weerstandsvermogen als het resultaat op het Programma bedrijfsvoering dit toelaat. Op basis van de begrote lasten over 2022 is het plafond bepaald op circa € 2.950.000. Ultimo 2022 bedraagt de algemene reserve naar verwachting € 2.100.000. Het tekort tussen de streefwaarde (€ 2.950.000) en de verwachte hoogte van de algemene reserve (€ 2.100.000) bedraagt € 850.000.Echter de totale netto-risico’s, zoals berekend in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van de begroting 2022 van Werkzaak, beslaan een bedrag van € 3.000.000. Zodoende is in totaliteit sprake van niet afgedekte risico’s van € 900.000 (€ 3.000.000 - € 2.100.000). Dit betekent dat er in de begroting van Neder-Betuwe rekening gehouden moet worden met een extra risico. Het tekort van € 900.000 afgezet tegen de verhouding van het aantal werkzoekenden (ultimo 2020) betekent voor Neder-Betuwe een extra risicoreservering van afgerond € 14.000. Zie hiervoor paragraaf 2 Weerstandsvermogen en risicomanagement bij verbonden partijen in deze begroting.
- 9. Industrieschap Medel
9. Industrieschap Medel
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Twee wethouders en twee raadsleden
Vestigingsplaats: TielFinancieel belang:
De gemeenten Tiel en Neder-Betuwe nemen in principe op gelijke basis deel. Een positief of een negatief saldo, dat het Algemeen Bestuur van industrieschap Medel over enig jaar meldt, wordt voor gelijke delen gegund of bijgedragen. De grondexploitatie ‘Medel I’ geeft in 2021 een verwacht saldo van € 11,8 miljoen (2019: € 10,8 miljoen) op contante waarde.
De grondexploitatie van ‘Medel afronding’ in 2020 geeft een verwacht saldo van € 12,6 miljoen (2019 € 10,8 miljoen) op contante waarde. Het verschil tussen 2020 en 2019 komt voort uit een indexering van de grondprijzen, een beter risico inzicht en efficiëntere verkaveling.
Het is de verwachting dat onze gemeente in 2022 een uitkering van ongeveer 5 miljoen euro zal ontvangen uit de grondexploitatie Medel I.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
11.765.000
11.237.700
Vreemd vermogen
50.907.000
51.011.318
Totaal vermogen
62.672.000
62.249.018
Exploitatieresultaat:
931.000 positief
1.229.000 neg.
Risico's en weerstandscapaciteit
De ontwikkeling van Medel brengt financiële risico’s met zich mee. De meest risicovolle onderdelen zijn in een rekenprogramma ingevoerd. Op basis van de uitkomsten zijn de scenario’s uitgewerkt en in de grondexploitaties van 2021 verwerkt. De berekende risico’s kunnen binnen de totale grondexploitatie van Medel ruimschoots worden afgedekt door de verwachte positieve resultaten. Zodoende is in de paragraaf weerstandsvermogen en risicobeheersing van Neder-Betuwe geen aanvullend risico opgenomen. - 10. Casterhoven (CV)
10. Casterhoven (CV)
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Aandeelhouder (BV): Twee wethouders (met portefeuille financiën)
Commandiet (CV): Wethouder
Vestigingsplaats: Geffen
Financieel belang:
De drie partijen gemeente Neder-Betuwe, bouwbedrijf Gebroeders van Wanrooij BV en Van Grootheest Projekten BV participeren op gelijke basis. De winsten of verliezen worden daarom gelijkmatig over de drie partijen verdeeld. Om de totale financieringsbehoefte van Casterhoven zekerheid te geven, heeft de gemeente Neder-Betuwe een garantiestelling afgegeven tot maximaal € 22 miljoen. Dit bedrag is aangetrokken bij de BNG.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
-1.375.632
-1.886.347
Vreemd vermogen
8.812.953
12.722.199
Totaal vermogen
7.437.321
10.835.852
Exploitatieresultaat:
510.715 positief
569.253 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Bij het bepalen van de risico’s is gebruik gemaakt van de laatst vastgestelde grondexploitatie door de aandeelhouders. Dit is de grondexploitatie van 1 juli 2019 (v 1.2). Er is in 2020 geen nieuwe geactualiseerd grondexploitatie vastgesteld door de aandeelhouders. Op basis van het berekende worst case scenario van de uitvoering van deze bijgewerkte GREX is begin 2021 een risico bepaald van € 200.000. Deze risicoschatting is fors lager dan vorig jaar. Toen bedroeg het risicobedrag € 810.000. Deze forse daling van het risico is voor het grootste deel te verklaren doordat het bestemmingsplan voor fase 7, de laatste fase in bouwplan Casterhoven, onherroepelijk is geworden. Hierdoor is er geen publiekrechtelijke beperking meer om het plan af te kunnen ronden.
De impact van het risico over de vertraging in de looptijd is iets gestegen, omdat de kans dat dit risico zich voordoet groter wordt geacht, vooral vanwege de corona pandemie. - 11. Waterbedrijf Vitens N.V.
11. Waterbedrijf Vitens N.V.
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Als aandeelhouder
Vestigingsplaats: VelpFinancieel belang:
De gemeente Neder-Betuwe bezit 16.023 (0,277%) gewone aandelen van € 1 nominaal.Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
557.100.000
533.300.000
Vreemd vermogen
1.340.100.000
1.293.000.000
Totaal vermogen
1.897.200.000
1.826.300.000
Exploitatieresultaat: (positief)
23.900.000
11.100.000
Risico's en weerstandscapaciteit
Financiering van investeringen komt onder druk te staan.
De huidige regels (WACC regulering, WACC = Weighted Average Cost of Capital) maakt het onmogelijk om het eigen vermogen op niveau te brengen/houden (minimaal 30% en streven naar 35%). De rentedragende schulden stijgen door de verwachte investeringen aanzienlijk, waardoor bij ongewijzigd beleid op korte termijn niet kan worden voldaan aan de door geldverstrekkers gestelde ratio’s. Hiermee komt de financiering van de investeringen onder druk te staan.
De zorg over de financierbaarheid van de investeringen komt in een situatie waarin sprake is van een 'schaalsprong' in het investeringsniveau. Dit probleem doet zich zowel voor bij Vitens als breed in de sector. De schaalsprong in de investeringen is het gevolg van een cumulatie van opgaven waar Vitens voor staat: klimaatverandering, cyber security/veiligheid, kwaliteit van onze bronnen, vervangingsinvesteringen en demografische groei/woningbouwopgave.
De lobbyactiviteiten zijn daarom geïntensiveerd. In de aanpak wordt ingezet op een korte termijn oplossing voor de komende WACC periode 2022 – 2023 en een structurele oplossing waarvoor een wetswijziging noodzakelijk is. - 12 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
12 N.V. Bank Nederlandse Gemeenten
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Als aandeelhouder
Vestigingsplaats: Den HaagFinancieel belang:
Neder-Betuwe heeft zeggenschap in de BNG via het stemrecht van 18.246 aandelen van € 2,50. Dit aandelenbezit heeft een duurzaam karakter.Financiële gegevens verbonden partij
(bedragen in miljoenen euro's)31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
5.175
4.887
Vreemd vermogen
155.184
144.802
Totaal vermogen
160.359
149.689
Exploitatieresultaat:
221 positief
Risico's en weerstandscapaciteit
Niet van toepassing. - 13. Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland
13. Uitvoeringsorganisatie Breedbandnetwerk Rivierenland
Vertegenwoordiging gemeente Neder-Betuwe
Algemeen bestuur: Wethouder van Someren
Vestigingsplaats: TielFinancieel belang:
Voor de aanleg van een breedbandnetwerk is een langlopende financieringsovereenkomst afgesloten met een looptijd van 50 jaar. Aflossing vindt plaats vanaf het derde jaar (2022) en heeft een looptijd van 48 jaar. Het totale investeringsbudget is € 37.500.000. De zeven gemeenten die deelnemen in de UBR zijn voor hun aandeel aansprakelijk als vermogenstekorten zouden ontstaan of de UBR niet in staat is om aan de aflossingsverplichtingen van de lening te voldoen.
Financiële gegevens verbonden partij
31-12-2020
31-12-2019
Eigen vermogen
-36.238
nvt
Vreemd vermogen
15.630.921
nvt
Totaal vermogen
15.667.159
nvt
Exploitatieresultaat:
36.238 negatief
Risico's en weerstandcapaciteit
Voor 2022 verwacht UBR niet dat er tekorten ontstaan. De financiële risico's zijn beperkt en er is voorzichtigheid betracht bij de financiële doorrekeningen. Met de ramingen zoals opgenomen in de Kadernota 2022 is zichtbaar gemaakt dat de UBR kapitaal en vermogen opbouwt en aan alle betalingsverplichtingen kan voldoen. Op de langere termijn (na 2025) groeit het eigen vermogen en neemt het saldo liquide middelen verder toe als gevolg van de oplopende exploitatie-overschotten. Het is daarom niet te verwachten dat de deelnemende gemeenten vanuit hun eigenaarschap of garantiestelling voor de lening financiële nadelen zullen ondervinden.