Overzicht op hoofdlijnen van de lokale heffingen
1. Onroerende ZaakBelasting
De onroerendezaakbelasting (hierna OZB) is veruit de voornaamste gemeentelijke belasting. De OZB bestaat uit een eigenarenbelasting bij woningen en niet-woningen en een gebruikersbelasting bij niet-woningen. De OZB is een algemene belasting en de opbrengst is bedoeld voor het dekken van de lasten van de gemeente. De grondslag voor de berekening van de OZB in 2022 is de WOZ-waarde per prijspeildatum van 1 januari 2021.
Doordat het financieel perspectief minder rooskleurig is dan voorgaande jaren heeft er met ingang van 2021 een aantal ombuigingen plaatsgevonden die besparingen met zich mee zullen brengen. Voor de jaren 2022, 2023 en 2024 is de reguliere indexering van 1% opgenomen en bij de definitieve verordening in december zal de aanvullende indexering van 0,7% (totale indexering 2022 is namelijk 1,7% conform meicirculaire 2021) worden opgenomen voor 2022. De WOZ-waarden met peildatum 1-1-2021 zijn dan bekend en de tarieven voor 2022 kunnen definitief berekend worden. Mogelijk vindt er via de septembercirculaire 2021 nog een bijstelling plaats van het indexeringspercentage voor 2022. Mocht dit zo zijn, dan wordt deze bijstelling uiteraard ook meegenomen bij de vaststelling van de definitieve tarieven voor 2022 in uw raad van december 2021. Aansluitend zal ook de reguliere indexering van 1% voor jaarschijf 2025 opgenomen worden.
Begroting | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Totale heffing OZB | |||||
Eigenaars woningen | 3.524.321 | 3.555.900 | 3.587.686 | 3.617.321 | 3.617.321 |
Eigenaars niet-woningen | 943.675 | 952.701 | 961.817 | 971.023 | 971.023 |
Gebruikers niet-woningen | 636.725 | 642.763 | 648.861 | 655.020 | 655.020 |
Totale heffing OZB | 5.104.721 | 5.151.364 | 5.198.364 | 5.243.364 | 5.243.364 |
2. Forensenbelasting
Met ingang van 2014 wordt forensenbelasting geheven van eigenaren van zogenaamde tweede woningen, waaronder de chalets op de campings Rijk van Batouwe in Kesteren en Resort Rivierendal in Ochten. Deze belasting is bedoeld om eigenaren van deze tweede woningen mee te laten betalen aan de gemeenschapsvoorzieningen in onze gemeente. De gedachte hierachter is, dat de eigenaren van deze tweede woningen een groot deel van het jaar in onze gemeente zijn en daarom ook gebruik maken van de gemeenschapsvoorzieningen. De heffing geldt alleen voor chalets in eigendom van natuurlijke personen, die niet in de gemeente Neder-Betuwe wonen. Zij moeten meer dan negentig dagen per jaar de beschikking hebben over een (gemeubileerde) woning voor zichzelf of voor hun gezin. De aanslag wordt opgelegd aan de eigenaar van de woning. Uit de opbrengst forensenbelasting is niet gebleken dat deze beïnvloed is door de maatschappelijke gevolgen van de Covid-19 pandemie.
3. Toeristenbelasting
Onder de naam 'toeristenbelasting' wordt een directe belasting geheven voor het overnachten binnen de gemeente op campings, in hotels, pensions, bed & breakfast en dergelijke tegen vergoeding in enige vorm. Toeristenbelasting is een algemene belasting die een gemeente kan heffen. Deze belasting geldt alleen voor personen die verblijven in een gemeente waar zij niet zijn ingeschreven. De ondernemer die de overnachting mogelijk maakt houdt een nachtregister bij en ontvangt op basis daarvan jaarlijks de aanslag voor de toeristenbelasting.
In aansluiting op de landelijke economische maatregelen vanwege het coronavirus zijn de aanslagen 2020 later opgelegd dan gebruikelijk. De opbrengsten blijken onder invloed van de pandemie ongeveer 20% lager te liggen dan de ramingen. Door de compensatie vanuit het Rijk via de decentralisatie uitkering is het totaal aan inkomsten gelijk aan de raming.
In de Kadernota is de opdracht opgenomen om te onderzoeken hoe de opbrengst toeristenbelasting met € 50.000 verhoogd kan worden. Aanleiding voor deze heroverweging zijn de vele arbeidsmigranten die tijdelijk in onze gemeente verblijven en gebruik maken van de verblijfsaccommodaties en/of andere gemeentelijke voorzieningen. Daarom wordt in 2022 onderzocht of dit daadwerkelijk mogelijk is en wat er voor nodig is om dit te realiseren. Daarnaast wordt onderzocht of een meer intensieve handhaving op de toeristenbelasting meer zou kunnen opleveren.
4. Hondenbelasting
Onder de naam 'hondenbelasting' wordt op basis van artikel 226 van de Gemeentewet een directe belasting geheven voor het houden van honden binnen de gemeente. De belasting wordt geheven op basis van het aantal honden dat iemand binnen de gemeente houdt. Er worden verschillende tarieven gehanteerd voor de eerste hond, de tweede en volgende honden en voor kennels. Jaarlijks wordt er een controle uitgevoerd op de aangifte van aanwezige honden.
5. Precariobelasting
In verband met de inwerkingtreding van de Wet tot afschaffing van de precario op nutswerken is deze heffing vanaf 1 januari 2022 niet meer mogelijk.
6. Rioolheffing
Onder de naam 'rioolheffing' wordt een recht geheven van de eigenaar van een eigendom van waaruit afvalwater direct of indirect op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd. De belasting wordt geheven met een vast bedrag per perceel. De rioolheffingen (inkomsten) moeten 100% kostendekkend en in balans zijn met de uitgaven. De heffing wordt jaarlijks bij de vaststelling van het tarief geïndexeerd op basis van de consumentenindex volgens het CBS. In 2022 wordt een onderzoek gestart naar de mogelijkheid van het toepassen van het beginsel 'de vervuiler betaalt'.
De onderstaande tabellen zijn gebaseerd op het vastgestelde Gemeentelijk Rioleringsplan 2019-2023.
Berekening kostendekkendheid rioolheffing 2022 | |
Totaal opbrengsten (rechten) | 2.298.908 |
---|---|
Totaal kosten | 2.298.908 |
Dekkingspercentage | 100% |
7. Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing wordt geheven van huishoudens in de gemeente Neder-Betuwe die hun huishoudelijke afval moeten inzamelen, omdat hun perceel valt onder de Wet milieubeheer. De heffing geldt per perceel. De inzameling van huishoudelijke afvalstoffen, het vaststellen van de tarieven en het innen van de heffing wordt uitgevoerd op regionaal niveau (Avri/BSR).
Afvalstoffenheffing | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|---|
Basistarief (voor iedereen gelijk) | 270,00 | 284,00 | 293,00 | 301,00 | 315,00 |
Per extra grijze container | 50,00 | 50,00 | 50,00 | 50,00 | 50,00 |
Variabel tarief (per keer) | |||||
grijze container 140 liter | 4,67 | 4,67 | 4,67 | 4,67 | 4,67 |
grijze container 240 liter | 8,00 | 8,00 | 8,00 | 8,00 | 8,00 |
gft-container (140 en 240 liter) | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
papiercontainer (140 en 240 liter) | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
variabel tarief aanbieding 30ltr (hoogbouw) | 0,80 | 0,80 | 0,80 | 0,80 | 0,80 |
variabel tarief aanbeiding 30ltr (laagbouw) | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 | 1,00 |
container (140 en 240 liter) en zakken voor plastic verpakkingen en drinkpakken | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
brengcontainers voor glas en blik, papier, textiel | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
milieubox | gratis | gratis | gratis | gratis | gratis |
restafval op milieustraat per huisvuilzak (60 liter) | 2,40 | 2,40 | 2,40 | 2,40 | 2,40 |
voorrijtarief voor aan huis ophalen van grof huishoudelijk afval | € 20,- | € 20,- | 20,00 | 20,00 | 20,00 |
een containerwisseling van 240 liter grijze container naar een 140 liter grijze container is gratis. Alle andere containerwisselingen, per container (via factuur) | 35,00 | 35,00 | 35,00 | 35,00 | 35,00 |
Gemiddelde tarief afvalstofheffing per betalende huisaansluiting* | 297,00 | 311,00 | 320,00 | 328,00 | 342,00 |
* Bron: AVRI begroting 2022 en meerjarenraming 2023-2025 | |||||
* Basis- en variabel tarief vanaf 2022-2025 o.b.v. de begroting 2022. Tarieven 2022 worden eind 2021 vastgesteld. |
8. Lijkbezorgingsrechten
Op basis van een verordening worden rechten geheven voor het gebruik van de algemene begraafplaatsen en voor gemeentelijke diensten, die daarmee samenhangen. De aanvrager, gebruiker of begunstigde betaalt de rechten. Het beleids- en beheerplan begraafplaatsen 2018 -2021 heeft geleid tot een toekomstbestendig begraafplaatsenbeleid. Voor 2022 zijn de tarieven licht verlaagd waarmee de kostendekkendheid uitkomt op exact 100%.
Berekening kostendekkendheid lijkbezorgingsrechten 2022 | |
Totaal opbrengsten (rechten) | 277.540 |
---|---|
Totaal kosten | 277.540 |
Dekkingspercentage | 100% |
9. Marktgelden
Onder de naam 'marktgelden' wordt een recht voor een marktstandplaats geheven, zoals bedoeld in de marktgeldverordening. Daaronder vallen ook de diensten, die de gemeente hiervoor verleent. Het recht wordt geheven aan de houder van de marktstandplaats.
Berekening kostendekkendheid marktgelden per 2022 | |
Totaal opbrengsten (rechten) | 3.555 |
---|---|
Totaal kosten | 4.565 |
Dekkingspercentage | 78% |
10. Leges
De naam 'leges' staat voor veel verschillende rechten voor diensten door het gemeentebestuur. De aanvrager of degene voor wie de dienst is verleend, betaalt. In december 2021 worden de tarieven voor de Legesverordening 2022 vastgesteld.
De kostendekkendheid van de leges over het belastingjaar 2022 per titel van de legesverordening is zoals onderstaand weergegeven vastgesteld. De tarieven van 2021 zijn met 1,7% geïndexeerd (met uitzondering van de wettelijke tarieven en enkele uitzonderingen).
Recapitulatie kostendekkendheid leges 2022 gemeente Neder-Betuwe | ||||
Totale kosten x € 1.000 | Opbrengsten x € 1.000 | Kostendekkend- | ||
Totaal | 1.671 | 1.305 | 78% | |
Titel 1 | Algemene dienstverlening | 598 | 399 | 67% |
Hoofdstuk 1 | Burgerlijke stand | 215 | 118 | 55% |
Hoofdstuk 2 | Reisdocumenten en Nederlandse identiteitskaart | 105 | 80 | 76% |
Hoofdstuk 3 | Rijbewijzen | 124 | 102 | 83% |
Hoofdstuk 4 | Verstrekkingen uit de basisregistratie personen | 14 | 3 | 21% |
Hoofdstuk 9 | Overige publiekszaken | 14 | 8 | 58% |
Hoofdstuk 16 | Kansspelen | 1 | 1 | 55% |
Hoofdstuk 17 | Kabels en leidingen Telecommunicatie | 51 | 51 | 100% |
Hoofdstuk 18 | Verkeer en vervoer | 15 | 9 | 58% |
Hoofdstuk 19 | Naturalisatie en optie | 41 | 19 | 47% |
Hoofdstuk 20 | Diversen | 16 | 8 | 49% |
Titel 2 | Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning | 1.037 | 884 | 85% |
Hoofdstuk 2 | Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag | 85 | 77 | 91% |
Hoofdstuk 3 | Omgevingsvergunning | 844 | 726 | 86% |
Hoofdstuk 4 | Vermindering | -4 | - | |
Hoofdstuk 6 | Intrekking omgevingsvergunning | 1 | 1 | 100% |
Hoofdstuk 7 | Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project | 1 | 1 | 100% |
Hoofdstuk 8 | Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten | 102 | 81 | 79% |
Hoofdstuk 10 | Overige en in deze titel niet beneomde beschikkingen | 4 | 1 | 30% |
Titel 3 | Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn en niet vallend onder titel 2 | 37 | 22 | 61% |
Hoofdstuk 1 | Horeca | 12 | 7 | 62% |
Hoofdstuk 2 | Organiseren evenementen | 3 | 2 | 54% |
Hoofdstuk 5 | Marktstandplaatsen | 9 | 6 | 63% |
Hoofdstuk 7 | In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking | 13 | 8 | 61% |